علمی و پژوهشی
1. بررسی و تحلیل کارکردهای بلاغی نثر خطابی در فیه ما فیه

مریم باقی

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 9-29

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.725

چکیده
  اساس سخنوری، اقناع و ترغیب مخاطب و گفتن سخن مؤثر است که از این فن به اقتضای حال و "بلاغت" تعبیر کرده­اند. از آنجا که سخن از ارتباط متقابل گوینده با شنونده حاصل می‌گردد، بنابراین شرط تأثیر آن، شناخت حال و موضع مخاطب است و این شناخت وقتی به دست می­آید که مخاطب نزد گوینده حاضر و عوالم درون او برای گوینده محسوس و ملموس باشد. جلال الدین ...  بیشتر

علمی و پژوهشی
2. نقد و بررسی سبک زبانی غزلیات نشاط اصفهانی

امین رحیمی؛ امین رضایی

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 31-63

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2017.728

چکیده
  نشاط اصفهانی از شاعران دوره­ای است که مزین به زیور ارزندة رستاخیز ادبی می باشد. وی یکی از هواخواهان واقعی نهضت بازگشت ادبی و حتی یکی از پرچمداران بنام این نهضت بوده و کوشش بسیار کرده است تا شعر فارسی و اصولا شیوة نگارش را از فساد و تباهی سبک هندی برهاند و سبک قدیم خراسانی و عراقی را دوباره زنده نماید. از آن جهت که تنها سود شایان یادآوری ...  بیشتر

علمی و پژوهشی
3. تحلیل تصاویر مستقل در شعر احمد شاملو

زهره صارمی؛ فرهاد طهماسبی

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 65-100

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.729

چکیده
  در این مقاله تلاش شده است که در تحلیل فرآیند تصویر، بر نقش تصور تکیه شود. با حفظ ماهیت نظری تصویر، ساختاری با عناوین تصویر مرکزی، ابزار تصویر، لحن تصویر، کارکرد تصویر و ذهنیت تصویری متن برای آن در نظر گرفته شده است. آنگاه انواع تصویر از دید سطح و عمق، ایستایی و یویایی، نقاشیک و سینمایی، باز و گسترده ، محدود و بسته و تصاویر مستقل و وابسته ...  بیشتر

علمی و پژوهشی
4. تأثیر سبک خراسانی بر نگارگری ایرانی

منیر عسگر نژاد؛ محمدعلی گذشتی

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 101-116

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.730

چکیده
       احساس، زبان مشترک انسان­هاست و ادبیات و هنر، زبان بیان احساس؛ ادبیات زبان گفتار و نوشتار است و هنر بازگوکننده­ آن به روایت تصویر. طبیعت بهترین و آموزنده­ترین تصویر برای شاعران و هنرمندان است. در سبک خراسانی، به­ویژه در شاهنامه، اشعار رودکی، سخن منوچهری، خمسه­ نظامی و... عناصر طبیعی، الهام­بخش شاعران در سروده­ها ...  بیشتر

علمی و پژوهشی
5. تجلی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه های عامیانه‌ ایرانی

مژده غیبی؛ الخاص ویسی

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 117-142

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.731

چکیده
  ایزدبانوان ایرانی همچون آناهیتا به دلیل حضور پرقدرت خود در ادوار تاریخی کهن و همچنین دنیای اساطیری و نیز با داشتن بن‌مایه‌هایی از کهن ‌الگوی مادر کبیر توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف ذهن بشری به حیات خویش ادامه دهند. افسانه‌های عامیانه ایرانی که برگرفته از ذهن ناخودآگاه مردم هستند، بستر بسیار مناسبی برای ادامة حیات ایزد بانوان ...  بیشتر

علمی و پژوهشی
6. بررسی کنایه درمقدمه شاهنامه

طاهره قهرمانی فرد؛ علی محمد پشتدار

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 143-163

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2017.732

چکیده
  کنایه یکی از شاخه‌های مهم علم بیان و از برجسته‌ترین ترفندهای زیباآفرینی در کلام است.در این جستار به تحلیل کارکردهای کنایه درمقدمة شاهنامه پرداخته‌ایم . زیرا دراین بخش ،ساختار کنایی، نسبت به دیگر شگردهای بلاغی، بیشترین بسامد را دارد.کنایه‌های استخراج شده ، به ترتیب از نوع کنایۀ فعلی، کنایه از صفت و موصوف‌اند که بالاترین بسامد، ...  بیشتر

علمی و پژوهشی
7. بررسی عناصر داستان «زال و رودابه» در شاهنامه از منظر شکل شناسی (مورفولوژی)

لیلا هاشمیان؛ مجید رمضان خانی

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 165-191

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.733

چکیده
  در بین آثار گوناگون حماسی ایران و جهان، بدون شک شاهنامـة‌ فردوسی، یکی از بزرگترین و اثرگذارترین آثار است. شاهنامه در عین حماسی بودن، هم داستان­های عاشقانه دارد و هم داستان­های تاریخی. یکی از داستان­های زیبای شاهنامه که رنگ و بوی عاشقانه نیز دارد، ماجرای "زال و رودابه" است. در شکل­شناسی داستان "زال و رودابه" که هدف اصلی این مقاله ...  بیشتر

علمی و پژوهشی
8. بازتاب زبان هنری نهج البلاغه در ترجمۀ سید جعفر شهیدی

محمدرضا یوسفی؛ رقیه ابراهیمی شهرآباد

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، صفحه 193-217

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.734

چکیده
     مجموعۀ خطبه ­ها، نامه ­ها و حکمت­های امیرالمؤمنین(ع) که جمع کننده­اش شریف رضی(ره)، به حق نهج­البلاغه­اش نامیده است، بلاغت مجسم و فصاحت محقق است. زیرا به دور از ایجاز مخل و اطناب ممل، معیار تمام عیار زیبایی و الگوی کامل روشنی است به گونه­ای که از دیر زمان تا عصر ما موافقان و مخالفان بر آن صحه گذاشته­اند. در بین عامه ...  بیشتر