واکاوی شگردهای بلاغی تشبیه در رسالة الطیور

محمدرضا نجاریان؛ حکیمه ایزدی

دوره 12، شماره 21 ، مهر 1401، ، صفحه 9-43

https://doi.org/10.22091/jls.2022.7717.1351

چکیده
  رسالة الطیور، اثر نجم‌‌الدین رازی (654-573 ه.ق) دارای نثری خیالی و تمثیلی است و از جمله نثرهای آراسته و فنّی اواخر قرن ششم هجری به حساب می‌‌آید. نویسندۀ این اثر بنا به دلایل اجتماعی روزگار سخت خود سعی دارد با استفاده از محتوای تمثیلی و رمزی داستان و سیر در دنیای معقولات، از شگردهای ادبی مانند تشبیه استفاده کند تا وقایع را محسوس و عینی ...  بیشتر

استعاره در اشعار کودکانۀ محمود کیانوش و سلیمان العیسی

محمدرضا نجاریان؛ زهره سرخی زاده

دوره 11، شماره 19 ، شهریور 1400، ، صفحه 253-276

https://doi.org/10.22091/jls.2021.6504.1308

چکیده
  محمود کیانوش «پدر شعرکودک ایران» یکی از شاعران معاصر است که اشعاری ساده و بی‌پیرایه می‌سراید. شعر او بازتاب اندیشه‌ها و تأملات وی در پیوند و ارتباط ذاتی انسان و طبیعت است. کیانوش شاعری است که ذهنش سرشار از مسائل مردم است. از میان آثار کیانوش 8 کتاب مخصوص شعر برای کودکان و نوجوانان است که عبارتند از: «زبان چیزها»، «طوطی ...  بیشتر

تحلیل سبک شناسی رباعیات مهستی گنجوی

محمدرضا نجاریان

دوره 6، شماره 9 ، خرداد 1395، ، صفحه 241-268

https://doi.org/10.22091/jls.2017.1536.1071

چکیده
  سبک رباعیات مهستی گنجوی چکیده: مهستیِ گَنجَوی(490 -577ق.) بانوی شاعر ایرانی در سده ششم هجری، پس از خیام برجسته‏ترین رباعی‏سرای ایران به شمار می‏آید.وی را همچنین پایه‏گذار مکتب«شهر آشوب»در قالب رباعی شناخته‏اند که بعدها در عصر صفوی رواج بیشتر یافته. در شعر مهستی وجود فعلها و واژگان فارسی کهن؛ مثل: بخسبم، آهیخت، پار، تنک ...  بیشتر

ساختار زبانی سبک خراسانی در قصاید سروش اصفهانی

محمدرضا نجاریان؛ فاطمه عابدینی

دوره 5، شماره 7 ، فروردین 1394، ، صفحه 39-76

https://doi.org/10.22091/jls.2015.474

چکیده
   میرزا محمّد علی خان  متخلص به سروش  (1228-1285ق)، از شاعران بنام دوره بازگشت ادبی به شمار می­رود که قصایدش تقلیدی از قصیده سرایان نامی دوره غزنوی است، تا آنجا که وی ملقب به فرخی قرن سیزده شده است. نمود واژگانی چون پاداشن، فریشته، آهو (عیب) و ایچ ؛ اصطلاحات دیوانی مثل اقطاع، پرّه، دبّوس و طغرا؛ اصطلاحات و افعال کهن همچون یله کردن، ...  بیشتر