نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
چکیده
تفاوت در کاربرد صنایع بدیعی در دورههای مختلف شعر فارسی یکی از موضوعاتی است که کمتر بدان توجه گردیدهاست؛ بررسی سبکهای شعر فارسی نشان میدهد که در برخی از این دورهها بسامد و کاربرد برخی صنایع ادبی بیش از سایر صنایع بودهاست به عنوان مثال در اشعار دورۀ خراسانی کمتر نمونهای برای ایهام دیده میشود حال آنکه کاربرد این صنعت در سبک عراقی تبدیل به یکی از شاخصههای سبکی دورۀ مذکور گردیدهاست. برای یافتن پاسخ این مسئله باید از رویـکردهای جامعـهشناسانه یاری جست؛ در مقالۀ حاضر نویسندگان با استفاده از نظریۀ ساختارگراییتکوینی لوسین گلدمن، که میکوشد ارتباط میان ساختارهای ادبی و جهاننگری پدیدآورندگان آن را کشف نماید، کوشیدهاند تا پاسخی برای مسئلۀ مذکور ارائه دهند.
بررسی جامعهشناسانۀ شعر چند تن از شاعران دورۀ عراقی چون مولوی، عطار، عراقی و... که میتوان آنها را اصلیترین شاعران سبک عراقی دانست، گویای آن است که الف: جهانبینی متأثر از افکار درونگرایانه در این دوره، که به اقتضای فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه بوده است، اصلیترین دلیل برتری کمّی کاربرد صنایع معنوی نسبت به صنایع لفظی بوده است ب: جهانبینی صوفیانه و مفهومگرایانهی این شاعران سبب بیتوجهی هر چه بیشتر این شاعران به صنایع بدیعی (حتی در مقایسه با شاعران دورۀ خراسانی چون عنصری و فرخی) گردیدهاست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
From ideology to the application of figures of speech in ghazals of the mystical school (With approach to the developmental structuralistic theory of Lucien Goldmann)
نویسندگان [English]
- Naser alizadeh 1
- kamal ramooz 2
چکیده [English]
Difference in the use of imagery in different periods of Persian poetry is one of the issues that have been less attention; studying the styles of Persian poetry shows that in some of these courses, frequency and use of certain literary imagery have been more than other imagery. For example, in the poetries of Khorasani period, few samples can be seen for ambiguity, while the use of this imagery in Iraqi style has become one of the stylistic criteria in the mentioned period. Sociological approaches should be helped in order to find this issue. In the present article, authors have attempted to provide an answer to the mentioned issue using Theory of Genetic Structuralism of Goldman who attempts to discover the relationship between literary structures and worldview of creators;
Sociological study of poetry of several poets of Iraqi period such as Molavai, Attar, Iraqi etc, who can be considered the main poets of Iraqi style, shows that A-introspective worldview influenced by the thoughts in this period, due to the political, social and cultural climate of the society, has been the main reason for qualitative superiority of intellectual imagery to verbal imagery; B-Sufi and oriented-concept worldview has resulted in more neglecting these poets to imagery (even compared with the poets of Khorasani period such as Onsori and farrokhi.
Keywords: imagery, worldview, genetic structuralism, Iraqi period.
کلیدواژهها [English]
- imagery
- worldview
- genetic structuralism
- Iraqi period
ارسال نظر در مورد این مقاله