نوع مقاله : علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
شعر طرح، ایجاز زمانة ماست و از زیرمجموعههای شعر کوتاه به شمار میرود، اما با وجود کوتاهی، قابلیت دربرگیری تمامی دغدغههای انسان معاصر را داراست. حال اگر در این نوع شعر موجز، ذهنی توانمند و قلمی کارآمد، با گزینش کمترین واژگان و چینش هوشمندانة آنها، بیشترین معانی را به نمایش بگذارد و به اصطلاح بلاغیون به "ایجاز" دست یابد، شگفتیای با عنوان "ایجاز در ایجاز" آفریده است که از نظر نگارندگان، اوج هنر کلامی در شعر مدرن انسان معاصر به شمار میآید و دستیابی بر چنین شگردی، با توجه به فرم ویژة شعر طرح، اهمیتی به مراتب فزونتر مییابد.
در پژوهش پیشرو، کوششی در جهت نمایاندن کارکرد ایجاز در زبان طرح صورت گرفته است و برای دستیابی بر این مهم، نگارندگان، تمامی نمونههای موفق مکتوب مرتبط با موضوع مورد بحث را به صورت جستجوی کتابخانهای، از نظر گذرانده و به تبیین علمی و کاربردی انواع مختلف ایجاز در شعر طرح پرداختهاند.
یافتههای مقالة حاضر، نشان دهندة اهمیت فوقالعادة ایجاز در شعر کوتاه- به طور اعم- و شعر طرح- به طور اخص- است. شعر طرح با فرم و ساختار کوتاه و ویژة خود، فرصت چندانی در اختیار شاعر قرار نمیدهد؛ بنابراین اگر شاعر معاصر خواهان نمایاندن تمامی جوانب زندگی انسان معاصر برای مخاطبان جدی شعر، در راه روشن و ساختار دلخواه شعر طرح باشد، تنها گزینش زبانی موجز و بیانی رعدآسا و تأثیرگذار و بهرهگیری از صنعت ایجاز به بهترین شکل ممکن، تضمینی بر موفقیت او به شمار میرود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Brevity in language study plan
نویسندگان [English]
- Shirzad Tayefi 1
- Sepideh Mohammadi khah 2
1 Allameh Tabatabai University
کلیدواژهها [English]
- Poetry designs
- poetry
- brevity Palace
- deletion
- conceptual brevity
- brevity video
کتابها
- پاشایی، ع .(1377). انگشت و ماه (خوانش نه شعر احمد شاملو). تهران: نگاه، چ اول.
- حسنلی، کاووس .(1386). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث، چ دوم.
- حقوردیان، فاطمه .(1387). "من زندان توأم" یونس. تهران: فرهنگ ایلیا، چ اول.
- داد، سیما.(1385). فرهنگ اصطلاحات ادبی (واژهنامة مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی به شیوة تطبیقی و توضیحی). تهران: مروارید، چ سوم.
- شاملو، احمد .(1382). مجموعة آثار (دفتر یکم: شعرها). تهران: نگاه، چ چهارم.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا .(1376). موسیقی شعر. تهران: آگه، چ پنجم.
- شکارسری، حمیدرضا.(1390). زایشمرگهای متن. تهران: فصل پنجم، چ اول.
- شمیسا، سیروس .(1384). معانی. تهران: میترا، ویرایش دوم.
- شهبازی، نسترن .(1390). مجموعة شعر طرح. برندة جشنوارة خوارزمی.
10.علیپور، مصطفی.(1387). ساختار زبان شعر امروز (پژوهشی در واژگان و ساخت زبان شعر معاصر). تهران: فردوس، چ سوم.
11.فلکی، محمود .(1378). سلوک شعر. تهران: محیط، چ اول.
12.محمودی، سهیل .(1388). بهار، ادامهی پیراهن توست. تهران: ثالث، چ اول.
13.مظاهری، مهدی .(1389). پل رومی. تهران: فصل پنجم، چ اول.
14.نوذری، سیروس .(1379). آه تا ماه. نوید شیراز، چ اول.
15.یوشیج، نیما .(1363). حرفهای همسایه. تهران: دنیا، چ پنجم.
مقالهها
16.اکسیر، اکبر.(1390). "شعر کوتاه بهترین قالب است". نشریة روزگار. مورخ: 1/6/1390. ص 1.
17.پوررستم، شهرام .(1389). "ایجاز و اقتصاد کلمه در شعر امروز". نشریة اطلاعات (ضمیمه). شمارة نشریه: 24797. ص 1.
18.خرمشاهی، بهاءالدین .(1388). "شعر در ذات خویش کوتاه است: نقد و بررسی دفتر شعر هایکوها از یک پدر و مادرند سرودة سیدرضا علوی". نشریة اعتماد ملی. مورخ: 1/5/1388. ص 1.
19.رحیمیان، جلال و رهبر، اسماعیل (بهار 1385- پیاپی 46). "تأثیر ایجاز و اختصار در خواندن و درک مطلب در زبان فارسی". مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژهنامۀ زبان انگلیسی و زبان شناسی). دورۀ بیست و سوم. شمارۀ اول. صص 1- 12.
20.روشنی، سجاد (روزنامهنگار) (1390). "ضرورت ایجاز← دربارة "روزی که برف سرخ ببارد" به کوشش شمس لنگرودی". نشریة روزگار. مورخ: 21/2/1390.
21.صالحی، سیدعلی (1390). "ارزیابی "سیدعلی صالحی" از جریانهای ادبی معاصر؛ آیندۀ شعر کوتاه محشر است". نشریۀ ابتکار. مورخ: 6/6/1390. ص 1.
22.کاکایی، عبدالجبّار (1389). "نگاهی به مجموعه شعر "بلبل و بولدزر عاشق"، سرودۀ ابراهیم اکبری دیزگاه ← شعر کوتاه، شعر تصویر". نشریۀ اطلاعات (ضمیمه). شمارۀ نشریه: 23987. ص 2.
23.نشریات:
24.گیلوا. پاییز و آبان(1382).
ارسال نظر در مورد این مقاله