مرگ شخصیّت در رمان نو «شازده احتجاب» گلشیری

مریم افرافر؛ ابراهیم محمدی

دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1398، ، صفحه 9-40

https://doi.org/10.22091/jls.2019.2649.1125

چکیده
  رمان نو که در فرانسه با آثاری از «ساروت» و «رب گریه» آغاز شده بود، چند دهه بعد توانست با رمان شازده احتجاب گلشیری به عنوان گونه‌ای از رمان وارد ایران شود. گلشیری توانست با به کارگیری خلاقانۀ عناصر رمان نو به خوبی از عهدۀ این نوع برآید؛ به گونه‌ای که هم اثرش تقلید صرف نیست و هم از ویژگی‌‌های رمان نو خارج نشده‌است. گرچه امروزه ...  بیشتر

رمان نو

ابراهیم محمدی؛ مریم افرافر

دوره 7، شماره 11 ، شهریور 1396، ، صفحه 157-185

https://doi.org/10.22091/jls.2018.849.1016

چکیده
   رمان نو یکی از گونه­ های مهم رمان است که از نظر محتوا و فرم  بسیار متفاوت از گونه پیشین خود است. نویسندگان این نوع رمان هریک به شیوه ای مستقل و بدون رعایت  اصول و چارچوبی خاص قلم می زنند.  بنیانگذار و نظریه­ پردازی که قواعد این گونه رمان‌  را به طور منسجم و منظم تبیین کند وجود ندارد. البته این گونه رمان ها رها شده و بدون ...  بیشتر