1. تحلیل ساختار داستان‌های پهلوانی- حماسی ایران بر اساس نظریه اسطوره‌های تقویمی

مریم خلیلی جهانتیغ؛ زینب شیخ حسینی؛ محمد بارانی

دوره 7، شماره 11 ، شهریور 1396، ، صفحه 85-107

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2018.1184.1042

چکیده
       ساختارگرایی رویکردی است که قواعد ساختاری حاکم بر متون را با توجه به روابطشان در کل متن مورد بررسی قرار می­دهد. پس از پراپ پژوهشگران همواره تلاش نموده­اند تا متون مختلف را مورد بررسی قرار داده با کشف الگوی ساختاری آنها، دستوری واحد برای تحلیل ساختار آنها ارائه نمایند. در پژوهش حاضر سعی شده است ساختار داستان­های پهلوانی ...  بیشتر

2. بررسی عناصر داستان «زال و رودابه» در شاهنامه از منظر شکل شناسی (مورفولوژی)

لیلا هاشمیان؛ مجید رمضان خانی

دوره 5، شماره 8 ، مهر 1394، ، صفحه 165-191

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.733

چکیده
  در بین آثار گوناگون حماسی ایران و جهان، بدون شک شاهنامـة‌ فردوسی، یکی از بزرگترین و اثرگذارترین آثار است. شاهنامه در عین حماسی بودن، هم داستان­های عاشقانه دارد و هم داستان­های تاریخی. یکی از داستان­های زیبای شاهنامه که رنگ و بوی عاشقانه نیز دارد، ماجرای "زال و رودابه" است. در شکل­شناسی داستان "زال و رودابه" که هدف اصلی این مقاله ...  بیشتر

3. هنجارگریزی معنایی در داستان های بیژن نجدی

فاطمه سلطانی؛ طاهره میرهاشمی

دوره 5، شماره 7 ، فروردین 1394، ، صفحه 125-146

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2015.477

چکیده
  هنجارگریزی معنایی، یکی از شیوه‌هایی است که شاعران و نویسندگان، با بهره‌گیری به­جا و هنرمندانه از آن، سطح ادبی آثارشان را ارتقا می‌بخشند. بیژن نجدی از جمله نویسندگانی است که در ساخت و پرداخت داستان­های خود، تمایل زیادی به استفاده از این شیوه داشته است. از آن­جا که هنجارگریزی معنایی بیشتر خاص شعر است، بهره‌گیری از آن در آثار ...  بیشتر