«تحلیل استعارة مفهومی جاندار و سیال‌انگاری ریا و سالوس با رویکرد فرهنگی در غزلیات حافظ شیرازی»

نوع مقاله : بلاغی

نویسندگان

1 بابلسر- دانشگاه مازندران- دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

2 استاد، زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دانشیار، زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22091/jls.2025.13220.1706

چکیده

زبان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات است که به منظور پی‌بردن به افکار و آرای ذهن انسان دارای اهمیت است. با تکامل زبان و ظهور زبان‌شناسی، شاخه‌ای از آن با نام زبان‌شناسی شناختی شکل گرفت و در یکی از حوزه‌های مطالعاتی آن یعنی معنی‌شناسی شناختی که به بررسی ارتباط میان تجربة انسان، نظام مفاهیم و ساختار معنایی زبان می‌پردازد، استعارة مفهومی و طرح‌و‌‌اره‌های تصویری مطرح شد. در استعارة مفهومی که از دو حوزة مبدأ و مقصد و با تمرکز بر نگاشت‌ها پدیدار می‌گردد، نظام مفهومی ما و الگوهای استعاری‌سازی دارای اهمیت هستند. این الگوها که از حوزه‌های مختلفی چون تاریخ، اسطوره، حماسه، دین، عرفان و نظایر آن برخاسته‌اند و می‌توان تحت عنوان فرهنگ از آن‌ها یاد کرد، خاستگاه استعارة مفهومی به‌شمارمی‌آیند. این پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی و با رویکرد فرهنگی به بررسی استعارة مفهومی جاندار و سیال‌انگاری ریا و سالوس در غزلیات حافظ پرداخته‌است. عمده‌ترین نتیجه آن، دست‌یابی‌ به کلان‌استعارة «ریا، نابودگر است» بوده،‌ زیرا حافظ ریا را با پدیده‌هایی مفهوم‌سازی کرده که بی‌اعتباری، بی‌حاصلی و نابودی را درپی دارند. استعاره‌پردازی ریا اغلب با طرحوارة قدرتی از نوع نیروی متقابل و ایجاد و رفع مانع انجام می‌گیرد که به‌لحاظ فرهنگی، سازگار با شرایط و آداب سلوک عرفانی است. نابودگرانگاری ریا و مبارزة بی-امان حافظ برای ریشه‌کن‌کردن آن، محصولِ تجربیات فرهنگی اوست. بعضی از این تجربیات، مثل ریا به‌مثابة انسان سرکش، ریا به‌مثابة بوی بد و ریا به‌مثابة شراب، روایتگر تجربیات درون‌فرهنگی حافظ در فارس و شیراز و در سطح وسیع‌تر، روایتگر آرزوی روانِ جمعی ایرانیان در طول تاریخ‌ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

«Analysis of the conceptual metaphor of animate and fluidity of hypocrisy and salus with a cultural approach in Hafez Shirazi's sonnets»

نویسندگان [English]

  • zeinab kalantari 1
  • Ali Akbar Bagheri Khalili 2
  • Shahram Ahmadi 3
  • Masoud Ruhani 2
1 university of mazandaran
2 Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

Language, as a means of communication and information exchange, is important for understanding the thoughts and ideas of the human mind. With the evolution of language and the emergence of linguistics, a branch of it called cognitive linguistics was formed, and in one of its fields of study, namely cognitive semantics, which examines the relationship between human experience, the system of concepts, and the semantic structure of language, conceptual metaphor and visual diagrams were proposed. In conceptual metaphor, which emerges from two domains of origin and destination and focuses on mappings, our conceptual system and metaphorization patterns are important. These patterns, which have arisen from various fields such as history, myth, epic, religion, mysticism, and the like, and can be referred to as culture, are considered the origin of conceptual metaphor. This research, using a descriptive-analytical method and a cultural approach, has examined the conceptual metaphor of animate and fluid hypocrisy and salus in Hafez's sonnets. Its main result was the achievement of the macro-metaphor "hypocrisy is destructive", because Hafez conceptualized hypocrisy with material phenomena that lead to discredit, fruitlessness, and destruction. Hypocrisy's metaphorization is often carried out with a power scheme of reciprocal force and the creation and removal of obstacles, which is culturally compatible with the conditions and customs of mystical conduct. The destructiveness of hypocrisy and Hafez's relentless struggle to eradicate it are the products of his cultural experiences. Some of these experiences, such as Riya as a rebellious person, Riya as a bad smell, and Riya as wine, narrate Hafez's intracultural experiences in Fars and Shiraz and, on a broader level, narrate the collective psychological aspirations of Iranians throughout history.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hafez Shirazi
  • Riya and Salus
  • Conceptual metaphor
  • Animism
  • Fluidism
  • Cultural approach
CAPTCHA Image