تحلیل کارکردشناسانۀ ردیف در غزلیات حکیم شفایی اصفهانی

نوع مقاله : بلاغی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22091/jls.2025.13217.1705

چکیده

عنصر شعری ردیف دستاورد نوآوری ایرانیان است و در شعر فارسی پیشینگی بسیار دارد. این عنصر که از کارکردهای پُرتعداد و پُرگونه برخوردار است، در همۀ قالب‌ها و ادوار شعر فارسی کاربرد داشته است؛ اما در قالب غزل، بیش‌تر از بقیۀ قالب‌ها، و در شعر دورۀ سبک اصفهانی، فراوان‌تر از دیگر دوره‌ها، مورد استفادۀ شاعران بوده است. حکیم شفایی اصفهانی، از شاعران مطرح در دورۀ سبک اصفهانی است که متناسب با اقتضائات شعری دورۀ خود، غالب غزل‌هایش را، 1066 غزل (94.59 درصد) از مجموع 1127 غزل، به‌صورت ردیف‌مند سروده است. این پژوهش که روشی توصیفی- تحلیلی دارد و مبنای داده‌های آن اسناد و منابع کتابخانه‌ای است، با نظر به بسامد فراوان ردیف در غزلیات حکیم شفایی اصفهانی، شکل گرفته است و بر آن است تا کارکردهای این عنصر را در غزلیات حکیم شفایی اصفهانی، شناسایی و تحلیل نماید. دستاورد پژوهش شمار فراوان کارکردهای ردیف و گونه‌گونی بسیار آن را در غزلیات حکیم شفایی اصفهانی، نشان می‌دهد. شاخص‌ترین این کارکردها که در متن پژوهش تبیین و تحلیل شده است، 11 مورد است که از نظر نظم الفبایی، شامل: 1. ابزار برجسته‌سازی مفهوم، مضمون و یا تصویری خاص، 2. القاگر حس درونی شعر، 3. انسجام‌بخش اندیشه و تخیل شاعر، 4. بستر آفرینش صورت‌های مجازی و ترکیبات نوین، 5. بیانگر اندیشۀ شاعر، 6. پوشانندۀ عیوب قافیه، 7. تعیین‌کننده در کم و کیف نظیره‌پردازی‌های غزلی، 8. زمینه‌ساز یگانگی میان مخاطب و شاعر، 9. عرصۀ پاسداشت زبان فارسی، 10. فزایندۀ ساحت موسیقایی، و 11. مایۀ التذاذ بصری، می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Functional Role of Radif in the Ghazals of Hakim Shafa’i Isfahani

نویسندگان [English]

  • Farshad Eskandari Sharafi 1
  • Mohsen Mohammadi Fesharaki 2
1 PhD Student of Persian Language and Literature, Persian Language and Literature Department, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Persian Language and Literature Department, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The poetic element of “Radif” is a significant innovation Iranian achievement and has a deep-rooted presence in Persian poetry. This element, which possesses multiple functions, has been utilized across all forms and eras of Persian poetry; however, it has been employed more extensively in the ghazal form, particularly during the Isfahani style period. Hakim Shafa’i Isfahani is one of the well-known poets of the Isfahani style period, who, in accordance with the poetic requirements of his time, composed the majority of his ghazals- 1066 out of 1127 (94.59 %)- in a “Radif” manner. This descriptive-analytical research based on library sources has been shaped by the frequency occurrence of “Radif” in the ghazals of Hakim Shafa’i Isfahani and aims to identify and analyze the functions of this element within his ghazals. The findings of the study reveal a multitude of functions and great diversity of “Radif” in his ghazals. The 11 most notable of these functions and in alphabetical order are: 1. A tool for highlighting specific concepts, themes, or images, 2. Evoking inner feeling of the poem, 3. Providing coherence to the poet’s thoughts and imagination, 4. A foundation for imagery and innovative combinations, 5. Expressing the poet’s ideas, 6. Concealing flaws in rhyme, 7. Determining quality and quantity of ghazal imitation, 8. Fostering unity between audience and the poet, 9. Serving as a domain for preserving the Persian language, 10. Enhancing musical aspect, 11. Providing visual enjoyment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hakim Shafa’i Isfahani’s ghazals
  • Radif
  • Functional role of Radif
  • Enhancing musical aspect
CAPTCHA Image