بررسی توازن آوایی غزلیات ابن یمین

نوع مقاله : بلاغی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران

10.22091/jls.2025.12212.1659

چکیده

موسیقی یکی از تاثیر گذارترین عوامل زیبایی و جذابیت شعر است. این عامل از راه توازن آوایی به صورت کمی(وزن) و کیفی( توازن واجی) خود را نشان می‌دهد. ابن یمین در 324 غزل که در دیوان اشعار خود سروده‌، به خوبی از عهدۀ آن برآمده‌است. در این غزل‌ها بیشتر از اوزانی استفاده کرده که حالت خیزابی دارند، اوزان «فاعلاتن، فعلاتن، فعلاتن ، فعلن» با 81 غزل « فاعلاتن، فاعلاتن ، فاعلاتن، فاعلات » با 47 غزل؛«مفعول، فاعلات، مفاعیل، فاعلن» با 41 غزل و« مفعول، مفاعیل، مفاعیل، فعولن» با 33 غزل؛ در میان غزلیات ابن یمین بسامد بیشتری در میان غزلیات دارند. غیر از جامعۀ آماری این پژوهش در بقیۀ غزلیات دیوان نیز همین ویژگی موسیقایی وجود دارد. در بخش توازن آوایی کیفی نیز انواع تکرار را در غزلیات او می‌بینیم، در این پژوهش انواع واکه‌های کوتاه و بلند، همخوان‌های آغازین، میانی و پایانی، تکرار کلمه را بررسی کرده‌ایم و مشخص گردیده که شاعر به خوبی و آگاهانه از این امکانات زبانی برای به اوج رساندن موسیقی شعر خود بهره برده‌است. در بخش واکه‌ها(مصوّت‌ها) «ا و -ِ» بیشترین بسامد را دارند و کمترین بسامد مربوط به واکه‌های«-ُ، -َ، او» می‌شود. در بخش همخوان‌ها (صامت‌ها) همخوان‌های«س، خ، ش» بسامد بیشتری دارند و همخوان‌های«پ،ع، غ، ن» کمتر تکرار شده‌اند. این پژوهش با روش تحلیلی – توصیفی انجام گرفته‌است؛ جامعۀ آماری 50 غزل از دیوان اشعار ابن یمین می‌باشد. در آغاز، مباحث توازن آوایی را در غزلیات شناسایی کرده و بعد از آن با رسم نمودار و جدول به تحلیل و بررسی هر کدام پرداخته‌ایم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the phonetic balance of Ibn Yamin's sonnets

نویسنده [English]

  • Naser Bahrami
Farhangian University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Music is one of the most influential factors in the beauty and charm of poetry. This factor shows itself quantitatively (weight) and qualitatively through phonetic balance. Phonetic balance is essential in the musical analysis of poetry. Phonetic balance is one of the topics of grammar. Ibn Yamin did a good job of it in the 324 ghazals he wrote in his Divan of Poems. In these ghazals, she mostly uses weights that have a horizontal state, apart from the statistical community of this research, the same musical feature is also present in the rest of Divan's ghazals. In the section of qualitative phonetic balance, we also see the types of repetition in his sonnets. In this research, we have examined the types of short and long vowels, initial, middle and final consonants, word repetition, and it is clear that the poet is well aware of these language possibilities to The climax of the music has benefited from his poetry. In the vowels, /a/ and /-e/ have the highest frequency, and the lowest frequency corresponds to the vowels /-o/, /-a/, /u/. In the consonants section, the consonants /S/, /x//∫/" are more frequent and the consonants "P, A, GH, N" are less frequent. This research has been done with analytical-descriptive method; The statistical population is 50 sonnets from Ibn Yamin's Anthology of Poems. At the beginning, we have identified the topics of phonetic balance in the sonnets and after that we analyzed and analyzed each of them by drawing graphs and tables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn Yamin
  • sonnet
  • poetry music Weight
  • phonetic balance
CAPTCHA Image