وجوه ابهام در مجموعه داستان کوتاه هفت ناخدا

نوع مقاله : بلاغی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.

10.22091/jls.2025.12075.1658

چکیده

هفت ناخدا (1399) نام مجموعه داستان کوتاه از شهریار مندنی‌پور است که خواننده را با ابهامات بسیاری مواجه می‌کند. موضوع این مقاله دلایل ایجاد ابهام و تلاش درجهت گشودن آنهاست. فشردگی و ایجاز داستان کوتاه خود از عوامل ایجاد ابهام و تأویل‌پذیری است و تأویل موقوف به مشارکت خواننده است. ابهام داستان کوتاه را به شعر نزدیک می‌کند. منظور از تشبه داستان کوتاه به شعر، اشارات غیرمستقیم، دلالت‌های ضمنی، هر نوع اختصار و فشرده‌سازی است که با مؤلفه‌های روایت مانند پیرنگ، گره‌گشایی، شخصیت‌پردازی، رویدادها و دیگر عناصر آن پیوند می‌یابد و با ایجاد تعلیق بر بلاغت داستان کوتاه می‌افزاید. از سوی دیگر ابهام از مختصات پست‌مدرن است و با برخی مؤلفه‌های دیگر آن مانند عدم قطعیت، ازهم‌گسیختگی و غیاب ارتباط دارد. داستان‌های این مجموعه براساس شگردهای ایجاد ابهام به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده‌است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد عوامل متفاوت ایجاد ابهام در این داستان‌ها عبارتند از: پیرنگ حذفی شامل حذف زنجیره‌هایی از پیرنگ در آغاز، میانه و پایان روایت، پیرنگ استعاری و اپیزود استعاری که درک رابطة علیت را با ابهام مواجه می‌کند و زمینه‌ساز تفسیرهای مختلف از روایت است؛ تداخل جهان‌های متکثر و ادغام جهانی که در مرز خواب و بیداری بر راوی داستان پدیدار می‌شود با جهان اسطوره‌؛ دیالوگ گسیخته به صورت گفتگوهای درونی و بیرونی تعدادی از سربازان که به شکل تکه‌چسبانی یا کلاژ، کنار هم قرار گرفته‌اند و خواننده با خوانش مکرر و ارتباط بین گفتگوها باید از پیرنگ رمزگشایی ‌کند؛ کاربرد ضمایر بدون مرجع که شخصیت‌ها را در پردة ابهام باقی می‌گذارد؛ گره‌خوردگی دلالت متنی و بیرون متنی؛ بهم‌ریختگی سیر خطی روایت؛ نمادگرایی؛ و فاعلیت زمان‌های مختلف فعل فارسی در جایگاه راوی نوعی فراداستان. تمامی این شگردها در هر داستان با توجه به نقش آن در گشودن معنای متن تحلیل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Ambiguities in “Seven Captains” the short story collection

نویسنده [English]

  • Leila Nowruzpur
Assistant professor of Persian language and literature, Golestan University, Gorgan, Iran.
چکیده [English]

Seven Captains (2020) is a name of short story collection authored by Shahriar Mandanipour, which confronts the reader with many ambiguities. The subject of this article is the reason for the ambiguities and an attempt to unravel them. The inherent compactness and succinctness of the short story genre contribute to a sense of ambiguity and open-ended interpretation, which relies heavily on the engagement of the reader. This ambiguity aligns the short story more closely with poetry, as both forms often utilize indirect references, implicit meanings, and various forms of compression that relate to narrative elements such as plot, resolution, characterization, and events, thereby enhancing the rhetorical quality of the story through the creation of suspense. Furthermore, ambiguity is a hallmark of postmodernism, intertwining with themes of uncertainty, discontinuity, and absence. This analysis employs a descriptive-analytical approach to explore the stories within this collection, focusing on the techniques that foster ambiguity. The findings indicate that various elements contribute to the ambiguity present in these narratives, including the elimination of plot chains at different narrative stages, metaphorical plots and episodes that obscure causal relationships, the blending of multiple realities with mythological elements, fragmented dialogues among soldiers presented in a collage format that necessitates careful decoding by the reader, the use of pronouns lacking clear references that shroud characters in uncertainty, the intertwining of textual and intertextuality connotations, the disruption of linear narrative, and the use of symbol.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ambiguity
  • Short story
  • Seven Captains
  • Shahriar Mandanipour
  • postmodernist story
  • metafiction
CAPTCHA Image