محمود عباسی؛ حسین صادقی؛ جواد شیروانی
چکیده
چکیده در زبانشناسی شناختی که از مکتب های نوین زبانشناسی است، استعاره پدیده ای زبانی به طور عام و زبان ادبی به طور خاص نیست، بلکه پدیدهای شناختی و ذهنی است و آنچه در زبان ظاهر میشود، صرفاً نمودی از این پدیده ذهنی است و در واقع، استعارههای ادبی و زیباییشناختی فقط زیرمجموعهای از استعارهاند. در این پژوهش که به روش تحلیلی و توصیفی ...
بیشتر
چکیده در زبانشناسی شناختی که از مکتب های نوین زبانشناسی است، استعاره پدیده ای زبانی به طور عام و زبان ادبی به طور خاص نیست، بلکه پدیدهای شناختی و ذهنی است و آنچه در زبان ظاهر میشود، صرفاً نمودی از این پدیده ذهنی است و در واقع، استعارههای ادبی و زیباییشناختی فقط زیرمجموعهای از استعارهاند. در این پژوهش که به روش تحلیلی و توصیفی انجام گرفته است، سعی بر آن بوده است که با استفاده از رویکرد زبانشناسی شناختی به بررسی انواع استعاره در غزلیات حافظ شیرازی پرداخته شود. بدین منظور پس از مطالعه غزلیات، موارد استعارههای هستی شناسانه، ساختی و جهتی مشخص شدند و از نظر کمی و کیفی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که شاعر به ترتیب از این استعارهها با بسامد فراوانی 85/77%، 24/15% و 91/6% استفاده کرده است. مطالعات بیشتر نشان داد که وی از اسم نگاشتهای عاشقانه، عارفانه، رندانه، مدحی و فلسفی در بیان استعارههای هستی شناسانه و از جهتهای راست، درون، بیرون، کنج، بلند، پیش، فراز، زیر، اوج، بن، سر و دور برای بیان مفاهیم استعارههای جهتی استفاده کرده است.