TY - JOUR ID - 1319 TI - مقایسه عناصر اجرایی در نقالی و تعزیه‌خوانی JO - پژوهش های دستوری و بلاغی JA - JLS LA - fa SN - 2783-2619 AU - کیانی بیدگلی, سمانه AU - فاتحی, اقدس AD - دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی AD - عضو هیأت علمی دانشگاه قم Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 15 SP - 193 EP - 229 KW - نقالی KW - تعزیه KW - عناصر اجرایی KW - نمایش DO - 10.22091/jls.2019.3438.1150 N2 - نقالی شاهنامه و تعزیه‌خوانی از هنرهای بومی ایران هستند که از دیرباز تاکنون طرفداران بسیاری داشته‌اند. این دو هنر، عناصر اصلی نمایش را یکجا به روی صحنه می‌برند و گزارشی هنرمندانه و موسیقایی از جدال‌‌های تاریخی - مذهبی و پهلوانی ارائه می‌کنند. جستار حاضر با شیوه توصیفی- مقایسه‌ای، دو هنر نقالی و تعزیه‌خوانی را از دید عناصر اجرایی مورد سنجش قرار می‌دهد. دو هنر مذکور دارای شباهت‌‌هایی همچون: تقسیم دوگانة آواها یعنی: 1. «آواهای مختلف نقال در نمایش» و 2. «تقسیم بازیگران تعزیه به دو دستة مخالف‌خوان‌‌و موافق‌خوان»، «ایجاد جریان موضوعی واحد در زمینة  ستیز حق و باطل و خیر و شر» و‌‌ «همچنین نگاشتن نمایش صحنه در نسخه و طومار» است. از سوی دیگر، تعداد بازیگر، چهرة ظاهری بازیگران، داشتن لباس مخصوص و موسیقی میان‌متن از وجوه افتراق بین دو هنر نقالی و تعزیه است. یافته‌های پژوهش این انگاره را نیز سامان می‌دهد که تعزیه، گونه‌ای منشعب از هنر نقالی است. اما نمایش تعزیه به واسطه جریان یافتن آیین و مذهب در جوهرة آن، در میان مردم بیشتر جلوه یافته و صورت ساخته پرداختة آن، روند رو به رشدی را طی کرده‌است و نسبت به نقالی، نمود شکوهمندتری را در عناصر اجرایی داشته‌است. UR - https://jls.qom.ac.ir/article_1319.html L1 - https://jls.qom.ac.ir/article_1319_255602023cd6d08f16de0e8d029fc3fe.pdf ER -