%0 Journal Article %T بررسی و تحلیل موضوعات و مفاهیم دینی کتاب‌‌های شعر کودکان و نوجوانان در بین سال‌‌های 1390 الی 1393 %J پژوهش های دستوری و بلاغی %I دانشگاه قم %Z 2783-2619 %A محمدی, مهدی %A مطهری‌نیا, ایمان %D 2019 %\ 09/15/2019 %V 9 %N 15 %P 231-258 %! بررسی و تحلیل موضوعات و مفاهیم دینی کتاب‌‌های شعر کودکان و نوجوانان در بین سال‌‌های 1390 الی 1393 %K ادبیات دینی %K کودکان و نوجوانان %K اشعار دینی %K مفاهیم دینی %R 10.22091/jls.2019.3707.1161 %X در ادبیات کودک و نوجوان به‌ویژه در سال‌های اخیر، موضوعات مذهبی حضور پررنگ و چشمگیری داشته و شاعران و نویسندگان، اقبال زیادی به نگارش داستان و سرودن شعر با مضامین دینی نشان داده‌اند. ادبیات کودک و نوجوان مخصوصاً به زبان شعر ‌که جنبه‌‌ تأثیرگذاری‌‌اش به دلیل آهنگ و قافیه آن و نیز کوتاه بودنش نسبت به داستان، متجلّی‌تر است‌، رسانه‌ای جذّاب و کم هزینه برای فرهنگ هر جامعه می‌باشد. در این راستا، محتوا و مفهوم اشعاری که برای کودکان به‌‌کار برده می‌شوند، بسیار مهم هستند. توجه به محتوا و آنچه اشعار به کودکان و نوجوانان انتقال می‌دهند، برای هر شخص بزرگسال در مقام پدر، مادر، آموزگار، مربی و... امری مهم و با اهمیّت تلقی می‌شود و می‌تواند در تعلیم و تربیت کودکان نقش بسزایی داشته باشد. به همین منظور، کتاب‌های شعر کودکان و نوجوانان بین سال‌های 1390 الی 1393 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌است. هدف آن است که میزان استفاده شاعران از انواع موضوعات و مفاهیم دینی مشخّص و همچنین کیفیّت محتوای اشعار نیز بررسی شود. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد که در برخی از موضوعات دینی، اشعار کمی توسط شاعران سروده شده‌است و همچنین برخی از محتوای اشعار به خوبی نتوانسته‌‌اند مفاهیم دینی را ارائه نمایند. لذا، یافته‌های  این پژوهش می‌تواند راهگشای شاعران، در سرودن شعر در این حوزه باشد. %U https://jls.qom.ac.ir/article_1324_697d28e28afa60e5e0bf23530418b6a9.pdf