رحمتاله ولدبیگی
چکیده
مقامات حریری که در خلال سالهای 495 تا 504 ه.ق نوشته شده، مرکب از پنجاه مقامه است. موضوع اصلی آن، شرح دریوزگی «ابوزید سروجی» با چربزبانی و حیلهگری است؛ امّا مؤلف درلابهلای متن به موضوعات دیگری مانند: پرهیز از دنیاپرستی و تشویق به نیکوکاری که سویۀ متضادی با حیله و تملق دارند، توجه داشته و با سحر بیان به عرضۀ صنایع بدیعی و بازیهای ...
بیشتر
مقامات حریری که در خلال سالهای 495 تا 504 ه.ق نوشته شده، مرکب از پنجاه مقامه است. موضوع اصلی آن، شرح دریوزگی «ابوزید سروجی» با چربزبانی و حیلهگری است؛ امّا مؤلف درلابهلای متن به موضوعات دیگری مانند: پرهیز از دنیاپرستی و تشویق به نیکوکاری که سویۀ متضادی با حیله و تملق دارند، توجه داشته و با سحر بیان به عرضۀ صنایع بدیعی و بازیهای لفظی، پرداختهاست. این مقاله سعی دارد تا رفتارهای ایدئولوژیک قهرمان (ابوزید سروجی) را بر اساس مربع ایدئولوژیک وندایک، که در زیر بخش رویکرد تحلیل گفتمان اجتماعی- شناختی قرار دارد، با هدف تبیین ایدئولوژی در دایرۀ گفتمان، به روش مطالعۀ کتابخانهای و تحلیل دادهها، جهت رسیدن به پاسخ پرسشهای تحقیق و اثبات یا ردِّ فرضیهها بررسی کند. در این راستا در پنجاه مقامۀ مورد نظر که جامعۀ آماری این تحقیق را در بر میگیرد، رفتارهای ایدئولوژیک قهرمان، در ساختاری نظاممند، بر پایۀ «توصیف ظاهری قهرمان»، «ترفندهای بیانی او»، «محتوای بیانی»، «عمل گفتمانی» و «عملکردهای متضاد»، رصد و بررسی شدهاست و نتایج حاصله این است که قهرمان، بیانِ گفتمانیاش ساحرانه - با محتوای متناقضِ اندرز و اغوا - در جهت رسیدن به خواسته (گدایی، افشاگری حاکمان و روشنگری عامۀ مردم) با تأکید بر صفات مثبتِ خودی و صفات منفیِ دیگری است. تجمیع این ویژگیهای گفتمانی، رفتارهای قهرمان را در هر مقامه متضاد و دوگانه (نیمخوب، نیمبد) نشان میدهد؛ به گونهای که گفتمان فقر و گدایی و افشای بیتوجهیِ حاکمان وقت به رفاه عمومی و اصحاب فرهنگ را برای خواننده ترسیم میکند.