مهدی محمدی؛ لیلا حسینی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی کتابهای داستانی دفاع مقدس منتشر شده برای کودکان و نوجوانان بین سالهای 1375 تا 1394 است که با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفتهاست. جامعه پژوهش را تعداد 97 عنوان کتاب داستانی منتشر شده در حوزه دفاع مقدس تشکیل میدهند که با استفاده از اطلاعات موجود در وبسایت خانه کتاب ایران انتخاب و با پر کردن چک لیست برای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی کتابهای داستانی دفاع مقدس منتشر شده برای کودکان و نوجوانان بین سالهای 1375 تا 1394 است که با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفتهاست. جامعه پژوهش را تعداد 97 عنوان کتاب داستانی منتشر شده در حوزه دفاع مقدس تشکیل میدهند که با استفاده از اطلاعات موجود در وبسایت خانه کتاب ایران انتخاب و با پر کردن چک لیست برای هر کدام از آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که برای نوشتن ۹۷ عنوان، 80 نفر (5/82 درصد) مرد و 13 نفر (4/13 درصد) زن مشارکت داشتند. از نظر سال انتشار، سالهای 1383 و 1390 بیشترین و سالهای 1384 و 1390 کمترین آثار را به خود اختصاص دادند. از ۹۷ کتاب بررسی شده تعداد 46 عنوان (4/47درصد) توسط ناشران دولتی و 51 عنوان (6/52 درصد) توسط ناشران خصوصی منتشر شده بود. از نظر موضوعی، بیشترین فراوانی مربوط به آثاری است که به صورت غیرمستقیم به جبهه اشاره کردهاند و در میان این موضوعات پرکاربردترین آنها، موضوع سرگذشتنامه شهیدان با 4/36 درصد هستند.
مهدی محمدی؛ ایمان مطهرینیا
چکیده
در ادبیات کودک و نوجوان بهویژه در سالهای اخیر، موضوعات مذهبی حضور پررنگ و چشمگیری داشته و شاعران و نویسندگان، اقبال زیادی به نگارش داستان و سرودن شعر با مضامین دینی نشان دادهاند. ادبیات کودک و نوجوان مخصوصاً به زبان شعر که جنبه تأثیرگذاریاش به دلیل آهنگ و قافیه آن و نیز کوتاه بودنش نسبت به داستان، متجلّیتر است، رسانهای ...
بیشتر
در ادبیات کودک و نوجوان بهویژه در سالهای اخیر، موضوعات مذهبی حضور پررنگ و چشمگیری داشته و شاعران و نویسندگان، اقبال زیادی به نگارش داستان و سرودن شعر با مضامین دینی نشان دادهاند. ادبیات کودک و نوجوان مخصوصاً به زبان شعر که جنبه تأثیرگذاریاش به دلیل آهنگ و قافیه آن و نیز کوتاه بودنش نسبت به داستان، متجلّیتر است، رسانهای جذّاب و کم هزینه برای فرهنگ هر جامعه میباشد. در این راستا، محتوا و مفهوم اشعاری که برای کودکان بهکار برده میشوند، بسیار مهم هستند. توجه به محتوا و آنچه اشعار به کودکان و نوجوانان انتقال میدهند، برای هر شخص بزرگسال در مقام پدر، مادر، آموزگار، مربی و... امری مهم و با اهمیّت تلقی میشود و میتواند در تعلیم و تربیت کودکان نقش بسزایی داشته باشد. به همین منظور، کتابهای شعر کودکان و نوجوانان بین سالهای 1390 الی 1393 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاست. هدف آن است که میزان استفاده شاعران از انواع موضوعات و مفاهیم دینی مشخّص و همچنین کیفیّت محتوای اشعار نیز بررسی شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که در برخی از موضوعات دینی، اشعار کمی توسط شاعران سروده شدهاست و همچنین برخی از محتوای اشعار به خوبی نتوانستهاند مفاهیم دینی را ارائه نمایند. لذا، یافتههای این پژوهش میتواند راهگشای شاعران، در سرودن شعر در این حوزه باشد.