دانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915Character death in the new novel "Shazdeh Ihtejab (the prince)" of Golshiriمرگ شخصیّت در رمان نو «شازده احتجاب» گلشیری940131310.22091/jls.2019.2649.1125FAمریمافرافردانشگاه بیرجندابراهیممحمدیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندJournal Article20190112New novel which has been began in France with works by "Sarraute" and "Robbe Grillet" a few decades later, entered Iran with the novel "Shazdeh Ihtejab (the prince) as a kind of novel. Golshiri was able to handle this genre by creative use of new novel elements; so that his work is not merely an imitation and did not derive feature from the new novel. Although new novel has no significant presence today, the remaining elements of it are evident in novels; therefore, it is necessary to pay attention to this type and its elements. Considering the importance of Shazdeh Ihtejab as the beginning of the new Persian novel and its impact on the evolution of Iranian novel writing; this research examines one of the elements of the novel "Character death" or "Character rejection" which is more prominent in "Shazdeh Ihtejab. Therefore in this study we first describe the feature of the new novel then provide a summary of the novel and then we examine the character death in this novel and show that the character death is not being devoid of human being, but rather it is an appearance mixed with memory, blended and shadowy which reader contributes in making that with his imagination and literary taste. Golshiri makes the new novel elements and character rejection in best way without departing from Iranian identity and in this case, has no less than western novels.رمان نو که در فرانسه با آثاری از «ساروت» و «رب گریه» آغاز شده بود، چند دهه بعد توانست با رمان شازده احتجاب گلشیری به عنوان گونهای از رمان وارد ایران شود. گلشیری توانست با به کارگیری خلاقانۀ عناصر رمان نو به خوبی از عهدۀ این نوع برآید؛ به گونهای که هم اثرش تقلید صرف نیست و هم از ویژگیهای رمان نو خارج نشدهاست. گرچه امروزه رمان نو حضور چشمگیری ندارد اما عناصر باقی مانده از آن در رمانها مشهود است؛ لذا پرداختن به این نوع و عناصر آن ضروری به نظر میرسد. با توجه به اهمیّت رمان شازده احتجاب به عنوان آغاز رمان نو فارسی و تأثیراتی که در تحول رماننویسی ایران داشتهاست، در این مقاله به بررسی یکی از عناصر رمان نو یعنی «مرگ شخصیّت» یا «رد شخصیّت» ـ که در شازده احتجاب نمود برجستهتری دارد ـ پرداختهایم. ازاینرو در این پژوهش ابتدا ویژگیهای رمان نو را گفتهایم و خلاصهای از شازده احتجاب آورده و سپس به بررسی مرگ شخصیّتهای این رمان پرداخته و نشان دادهایم که مراد از مرگ شخصیّت، خالی بودن آن از افراد انسانی نیست، بلکه حضوری آمیخته با خاطره، تلفیقی و سایهوار است که خواننده با تخیّل و ذوق ادبی خود در ساخت آن مشارکت میکند. گلشیری بدون دور شدن از هویت ایرانی، عناصر رمان نو و رد شخصیت را به بهترین شکل به کار گرفته و در این باره از رمانهای نو غربی کم ندارد.https://jls.qom.ac.ir/article_1313_b36eb9427ddc9abb2d63b3ca2e8db4cd.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915A study of the reflection of romantic and lyric components and characteristics in "Faraj Ba'd Az Sheddat" (comfort after suffering) storiesبررسی بازتاب مؤلفهها و ویژگیهای رمانتیکی و غنایی در داستانهای ترجمۀ فرج بعد از شدت4169131510.22091/jls.2019.2759.1131FAمهتاباوتاریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلانمحمدعلیخزانه دارلودانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلانJournal Article20181128 <br />Faraj Ba'd Az Sheddat is one of the most valuable works of sixth century which includes ethical and religious issues such as: patience for adversities, trusting in god in resolving problems, self-sacrifice, humanitarian, and hope in achieving aspirations with trusting in god. As it comes from the title of the book it promise convenience and relief for people who find themselves in midst of adversity and hardship. In fact, the author, using the noble verse of "indeed hardship is followed by ease" teaches the way to get rid of hardships in form of religious and historical anecdotes and stories. Faraj Ba'd Az Sheddat, in addition to having ethical and educational themes, it also has literary and artistic aspects to influence the reader's mind more. One of the artistic literary aspects of the book is the author's use of romantic and lyric features in the stories which can be found in some of the anecdotes and narratives in the book. Extending the elements of romanticism to books like this book which belongs to preceding periods is not leniency and cannot be analyzed according to western romanticism which appears in eighteen century; but romantic features such as: freely expressing of human emotions and sentiments, artistic descriptions, heroism, individualism, love, love making in its predominant sense, means love feature which call lyric in Persian literature can be studied and adopted in Faraj Ba'd Az Sheddat. <br /> فرج بعد از شدّت، از جمله آثار ارزندۀ قرن ششم به شمار میرود که در بردارنده مسائل اخلاقی و اعتقادی همانند: صبر در برابر سختیها، توکل به خداوند در حل مشکلات، ایثار و از خودگذشتی، انساندوستی، امیدواری در نیل به آرزوها با توکل به خداوند است. همانگونه که از عنوان کتاب برمیآید، نویدبخش گشایش و فرج برای انسانهایی است که خود را در معرض مصائب و سختیها میبینند. درواقع، نویسنده، با بهرهگیری از آیۀ شریفۀ «إنّ معالعُصرِ یُسری» راه رهایی از سختیها را در قالب حکایات و داستانهای دینی و تاریخی آموزش میدهد. فرج بعد از شدت، علاوه بر اشتمال بر درونمایههای اخلاقی و تعلیمی، دارای جنبههای ادبی و هنری به منظور تأثیرگذاری بیشتر در ذهن خواننده نیز است. یکی از جنبههای هنری و ادبی کتاب، بهره بردن نویسنده از ویژگیها رمانتیکی و غنایی در داستانهاست که میتوان این ویژگیها را در درون برخی از حکایات و روایاتهای کتاب مشاهده نمود. تعمیم دادن عناصر رمانتیسم به کتابهایی از این قبیل با توجه به اینکه در دورههای قبل از پیدایش این مکتب هستند، خارج از تسامح نیست و نمیتوان آنها را مطابق با ویژگیهای رمانتیسم غرب که در قرن هجدهم پدید آمد، بررسی نمود؛ امّا ویژگیهای رمانتیکی همچون: بیان آزادانۀ احساسات و عواطف انسانی، توصیفهای مخیّل و هنری، قهرمانگرایی، فردیّتگرایی، عشق و مغازله را در معنای غالب آن، یعنی ویژگیهای عاشقانه که در ادبیّات فارسی از آن به ادبیات غنایی تعبیر میشود، میتوان در حکیات فرج بعد از شدت بررسی و تطبیق نمود. https://jls.qom.ac.ir/article_1315_91be634273ee5658adfbb65741f2dbcc.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915Chubak's naturalism in "last Light" (A review of the short stories "Wooden Horse" and "Atma, My Dog" from the perspective of the School of Neutralism)طبیعتگرایی چوبک در چراغ آخر (بررسی داستانهای کوتاه «اسب چوبی» و «آتما، سگ من» از دیدگاه مکتب ناتورالیسم)7195131210.22091/jls.2019.2433.1118FAمهریتلخابیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانمصطفیمحمدیدانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرریJournal Article20180905Sadegh Chubak, one of the first generation writers after the Constitutional Revolution as the most prominent Iranian writer in presenting works in the school of naturalism and flagship of this school has been able to achieve a special place in the literature of Iran. The pessimistic and black look on the events and happenings of Iranian society have been derived from components such as environmental determinism, economy and inheritance were the main elements and structure of the works of Chubak in the creation of his books. In this research, an attempt has been made, with a specific view, to highlight the effect that Chubak adopted from the school of naturalism, and analyze the effects of this school in two leading stories in "last lamp" collection, called "wooden horse" and "Atma, my dog". In this way, firstly, the relationship between the school of naturalism and the characteristics of chubak's work has been studied, then the specific principles of naturalist works in the work have been analyzed. We try to answer these mental conflicts how much the criteria and principles of the school that established by Emil Zola as the leader of the school of naturalism were reflected in this story, and has Chubak managed to create a naturalistic work in this category? This research tries by the descriptive-analytic method to show the extend of naturalism effect upon these two Chubak works.<br /><br />
صادق چوبک از نویسندگان نسل اول پس از انقلاب مشروطه به عنوان شاخصترین نویسندۀ ایرانی در ارائۀ آثاری در مکتب ناتورالیسم و پرچمدار این مکتب توانسته جایگاهی ویژه برای خود در ادبیات ایران بدست آورد. نگاه بدبینانه و سیاه به حوادث و رخدادهای جامعۀ ایران برگرفته از مؤلفههایی همچون: جبر محیط، اقتصاد و وراثت از عناصر اصلی و ساختار نوشتههای چوبک در آفرینش آثارش بودهاست؛ در این مقاله سعی گردیده با دیدگاهی اختصاصی، تأثیری را که چوبک از مکتب ناتورالیسم پذیرفته، برجسته کرده و ردِّ پای این مکتب در دو داستان شاخص وی در مجموعۀ چراغ آخر به نامهای «اسب چوبی» و «آتما، سگ من» به بوتۀ تحلیل گذاشته شود. در این راه ابتدا رابطۀ مکتب ناتورالیسم با مشخصات آثار چوبک مورد بررسی قرار گرفته، سپس اصول و مشخصات خاص آثار ناتورالیستی در اثر مورد بحث از چوبک مورد تحلیل و کنکاش قرار گرفته است و سعی نمودهایم تا پاسخگوی این درگیری ذهنی باشیم که آیا معیارها و اصولی که سنگ بنا و پایههای مکتبی آن توسط امیل زولا ـ به عنوان سردمدار مکتب ناتورالیسم ـ پایهریزی شده، تا چه حد در این داستان نمود داشته و آیا چوبک در این مقوله موفق به خلق اثری طبیعتگرایانه گردیدهاست؟ این پژوهش به شیوۀ توصیفی و تحلیلی بر آن است تا میزان تأثیرپذیری چوبک از مکتب ناتورالیسم را دراین دو اثر به منصۀ ظهور برساند.https://jls.qom.ac.ir/article_1312_c77a11bacf2976a9ec641c2f80e3a680.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915Classification of Persian inflectional morphemes using 4-M modelطبقهبندی تکواژهای تصریفی زبان فارسی بر اساس مدل چهارتکواژ97120132510.22091/jls.2019.3560.1155FAعبدالحسینحیدریدانشگاه فرهنگیانJournal Article20180902This paper attempted to classify Persian inflectional morphemes, using 4-M (4-morpheme) model. It is a base production model. In this model According to their access in speech production morphemes divided into one content morpheme and three systematic morphemes. Considering Persian language behavior and evidences and according to the 4-m model, negative, causative, imperative and passive morphemes of verb plus plural forms of noun, comparative and superlative suffixes of adjective and adverb ̕ s comparative morpheme belongs to systematic morphemes because these structures add conceptual information to their core (verb, noun, adjective and adverb) and indirectly selected by the core. But structures which show properties like person/number, tense, aspect, subjunctive mood of verb get into outer, late, systematic morphemes required by the grammatical frame of the language and they are co-indexed with other constituents in the sentence. Morpheme classification in 4-M has been done according to their being activated in different speech production levels. This classification can be used in explaining different linguistic area (such as the order of morphemes in language acquiring or learning).هدف از انجام تحقیق حاضر، ارائۀ طبقهبندی نوینی از تکواژهای تصریفی زبان فارسی در چارچوب مدل «چهارتکواژ» میباشد. مدل چهارتکواژ یک مدلِ تولید بنیان است. تکواژها در این مدل با توجه به انتخابشان در سطوح مختلف تولید انتزاعی گفتار، به یک نوع تکواژ محتوایی و سه نوع تکواژ نظاممند تقسیم میشوند. با استناد به شواهد و ملاکهایی از زبان فارسی و طبق معیارهای مدل چهارتکواژ، «تکواژهای نفی و سببیساز فعل فارسی»، همچنین «مشخصههای تصریفی جهت و وجه امری آن سازه»، بهعلاوه «تکواژ جمع اسم»، «وندهای تفضیلی و عالی صفت» و «تکواژ تفضیلی قید»، به گروه تکواژهای نظاممند متقدم تعلق دارند؛ زیرا این سازهها اطلاعات مفهومی را به هستۀ خود (فعل، اسم، صفت و قید) میافزایند و بهصورت غیرمستقیم توسط هسته انتخاب میگردند. اما سازههایی که ویژگیهای شخص و شمار، زمان، نمود و وجه التزامی فعل فارسی را به نمایش میگذارند، در گروه تکواژهای نظاممند بیرونی متأخر جای میگیرند؛ چراکه این سازهها برای تجلی در روساخت به اطلاعات خارج از فرافکنی بیشینۀ خود وابسته هستند و یا با سازههای دیگر در جمله همنمایهاند. طبقهبندی تکواژها در چارچوب مدل چهار تکواژ، طبق فعال شدن و انتخاب تکواژها در سطوح و لایههای انتزاعی تولید گفتار انجام شدهاست و میتواند در تبیین ابعاد گوناگون مسائل زبانی (مانند ترتیب فراگیری تکواژها) کارآیی داشتهباشد. https://jls.qom.ac.ir/article_1325_63c5d8522f7037589a311c6cd5051555.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915An Examination of Several Studies on emendation of the Khaqani's Divan according to his stylish criteriaتأمّلی بر چند پژوهش در تصحیح متن دیوان خاقانی بر اساس معیارهای سبکی او121142131610.22091/jls.2019.3234.1144FAاکبرحیدریاندانشگاهرفردوسی مشهد. گروه زبان و ادبیات فارسی0000-0001-9733-2033مریمصالحی نیادانشگاه فردوسی مشهد. گروه زبان و ادبیات فارسیJournal Article20180929Despite several existing emendation from it, Khaghani Sharvani's Divan requires a lot of researches in the light of purgation. Therefore many Khaghani researches sought to analyze and study the recording of Khaghani's divan. The authors of this research attempt to examine the efforts of some Khaghani researchers who have provided opinions about the emendation and distortion of the Khaghani's divan. Accordingly, among the essays published in journals and various literary conferences and also books which in the midst of their discussion devoted a section to distortion a number of randomly selected sample were chosen. The results show that sometimes oversighting Khaghani's personal style according to his imagery criteria, not counting whole texts and lack of attention to lateral texts, led Khaghani researchers to misrepresent the original text by their research in the eyes of readers.
دیوان خاقانی شروانی علیرغم چند تصحیح موجود از آن، همچنان پژوهشهای بسیاری در راستای تنقیح میطلبد. ازاینرو، خاقانیپژوهانِ بسیاری در پی بررسی و تحلیل ضبطهای دیوان خاقانی برآمدهاند. نگارندگان این مقاله تلاش دارند که کوششهای برخی خاقانیپژوهان را که نظراتی در خصوص بررسی تصحیف و تحریف در دیوان خاقانی شروانی ارائه کردهاند، بررسی کنند. بر همین اساس، از میان مقالات منتشرشده در نشریات و همایشهای گوناگون ادبی و نیز کتابهایی که در میان بحث خود بخشی را به تصحیف اختصاص دادهاند، به صورت گزینش خوشهای و تصادفی چند نمونه انتخاب شد. نتایج به دست آمده نشان دهندۀ آن است که عدم توجّه به سبکِ شخصی خاقانی بر اساس معیارهای تصویرآفرینی او، عدم احصای کُل متون و نیز عدم توجّه به متون جانبی، گاه خاقانیپژوهان را بر آن داشتهاست که متن اصلی را با پژوهش خود در نظر خواننده ناصواب جلوه دهند.https://jls.qom.ac.ir/article_1316_ce1203d16e86f7f077e01d5be924e743.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915Linguistic and literary values of Sequential adjectives in the Tarikh Wassaf (Vol. 4)ارزش های زبانی و ادبی تنسیق صفات در تاریخ وصاف (جلد چهارم)143166131810.22091/jls.2019.3436.1149FAحجتکجانی حصاریگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، تهران، ری، ایرانJournal Article20180726 <br />Sequential adjectives, is bringing Continuous adjectives with a particular order for a noun. The usege of sequential adjectives in artifact prose is a common practice, and the authors of these texts use it for reasons such as explicit or prolixity, creating music, fantasizing the text, and inducing new concepts. The vast use of this literary art in Tarikh Wassaf, has made it a lightweight style. The value of Sequential adjectives in the Tarikh Wassaf is to build a composition and original adjective that the author with his creation by the richness of the lexical-linguistic content of the text and the extent of music and imagination. The purpose of this research is to show the generosity of the word in composite Sequential adjectives, the methods of making adjectives, the rhetorical values of this figure of speech, and the effects on the text and the reader. The research method is library and descriptive-analytic study. The results of the research indicate that the construction of adjectives used in Sequential adjectives phrases in Tarikh Wassaf is more than a combination of two simple words (noun / adjective / root)+ noun, and Wassaful Hazarah made many words with this structure. Most of the sequential adjectives of this book are objective and are written in the description of humans and domesticated animals or is about eulogy which are connected in most cases with e, and most of the Literary techniques created in them, such as symmetry, alliteration, Words of the same weight, simile and symbol.تنسیقصفات، آوردن صفات متوالی با نظمی خاص برای یک موصوف است. استفاده از تنسیقصفات در نثرهای مصنوع، کاری رایج است و نویسندگان این متون به دلایلی چون ایجاز یا اطناب، ایجاد موسیقی، خیالانگیز کردن متن و القای مفاهیم تازه، آن را بهکار میبرند. استفادۀ فراوان از این صنعت در <em>تاریخ وصاف</em>، آن را به ویژگی سبکی تبدیل کردهاست. ارزش تنسیقصفات در <em>تاریخ وصاف</em>، به ساخت صفات مرکب و بدیعی است که نویسنده با خلاقیّت خود، هم بر غنای واژگانی ـ زبانی متن افزوده و هم موسیقی و خیال را وسعت دادهاست. هدف از انجام این پژوهش، نمایش زایایی کلام در تنسیقصفات مرکب، شیوههای ساخت صفات، ارزشهای بلاغی این صنعت و تأثیراتی است که بر متن و خوانندۀ آن میگذارد. روش پژوهش، مطالعۀ کتابخانهای و توصیفیـ تحلیلی است. نتایج پژوهش مبنی بر آن است که ساخت صفات بهکار رفته در تنسیقصفات تاریخ وصاف بیشتر از ترکیب دو واژۀ ساده (اسم/ صفت/ بن)+ اسم شکل گرفتهاند و وصافالحضره با این ساختار، واژهسازیهای فراوانی کردهاست. بیشتر تنسیقصفات آمده در این کتاب، عینی و در وصف انسانها و حیوانات اهلی، با موضوع مدح هستند که در بیشتر موارد با کسره به هم وصل شدهاند و بیشتر صنایع ایجادشده در آنها، مراعات نظیر، واجآرایی، تضمینالمزدوج، تشبیه و نماد است.https://jls.qom.ac.ir/article_1318_dd21c86fe2185c89f53fbd66fc3df095.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915The Feminine Apolitical Voice in ‘I turn Off the Lights’صدای سیاست گریز زنانه در رمان چراغ ها را من خاموش می کنم167191131410.22091/jls.2019.2735.1129FAسعیدکریمی قره بابااستادیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20180618This essay is based on the initial assumption that element and sign of dialogue are reflected in the novel "I turn off the lights". The author has organized the novel in opposition to the woman narrator of story with the political issue. It seems that narrator considers politics equal by masculinity. Claris the mother of the family and the main character of the story, tries to keep the family's spiritual environment away from the husband's politics. Although she is educated and avid reader he thinks politics has nothing to do with their life. She knows politics as a masculine issue and a threatening factor in the comfort and tranquility of home. The narrator in the struggle with a political voice retire a forbidden love; but in the end, she recognize her realistic position by suppressing and passing on the love that is a sort of rebellion against the powerful and masculine political voice. She inevitably copes with her husband's political voice, but with a spiritual change she revisits her identity, individuality and personal life. According to the results of this descriptive-analytic research, women writers in Iran often challenged politicization for feminist reasons and motives. But this depoliticizing also has major textual and contextual reasons. From contextual factors can be mentioned gradual development of Iranian society and growth of the individuality of female writers and among the textual and literary history factors it can be counted boredom and exhaustion of readers with the slogan and stereotype.این مقاله بر پایه این گمان اولیه شکل گرفتهاست که عناصر و نشانههایی از گفتوگومندی در رمان «چراغها را من خاموش میکنم» بازتاب یافتهاست. نویسنده، رمان را در تقابلِ راویِ زنِ داستان با امر سیاسی سامان دادهاست. ظاهراً راوی داستان، سیاست را با مردانگی یکی میپندارد. کلاریس مادر خانواده و شخصیّت اصلی داستان سعی میکند تا محیط معنوی خانواده را از امواج سیاستبازیهای شوهرش دور نگه دارد. او با آن که تحصیلکرده و اهل مطالعه است، ولی میپندارد که سیاست هیچ ربطی به زندگی آنان ندارد. وی سیاست را امری مردانه و از عوامل تهدیدکننده آرامش و آسایش خانه میداند. راوی در کشمکش با صدای سیاستگرا به یک عشق ممنوعه پناه میبَرَد؛ لیکن در پایان با سرکوب و عبور از این عشق که نوعی طغیان در برابر صدای مقتدر و مردانه سیاستگرا محسوب میشود، به شناختی واقعگرایانه از موقعیت خود دست مییابد. او بهناچار با صدای سیاستمحور شوهرش کنار میآید اما با تحوّلی روحی به هویت، فردیّت و زندگی شخصی خود نگاهی دوباره میافکند. براساس یافتههای این پژوهشِ توصیفیـتحلیلی، زنان نویسنده در ایران اغلب با دلایل و انگیزههایی فمنیستی، سیاستگرایی را به چالش کشیدهاند اما این سیاستزدایی دلایل کلانِ درونمتنی و برونمتنی نیز دارد. از میان عواملِ برونمتنی میتوان به توسعهیافتگی تدریجی جامعه ایرانی و رشد فردیت نویسندگان زن اشاره کرد و از عوامل درونمتنی و تاریخادبیاتی دلزدگی و ملالتِ مخاطبان از شعار و کلیشه را میتوان برشمرد.https://jls.qom.ac.ir/article_1314_11552c9ca7b6065cd58a203334cc09e3.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915A comparison of Elements in Performing Naqqali (Iranian Dramatic Storytelling) and Ta’zieh (Shi’ites Passion play/ Condolence Theater)مقایسه عناصر اجرایی در نقالی و تعزیهخوانی193229131910.22091/jls.2019.3438.1150FAسمانهکیانی بیدگلیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیاقدسفاتحیعضو هیأت علمی دانشگاه قمJournal Article20180727Naqqali of Shah-nameh (Persian: “Book of Kings”, celebrated work of the epic poet Ferdowsi) and Ta’zieh Khani (which signifies Ta’zieh Drama/ A Ta’zieh production) are considered to be as indigenous arts of Iran which have been widely popular ever since the ancient times. These two kinds of art bring the main elements of a play to the stage all at once and render an artistic and musical report of the historical, religious and heroic battles. The present study is conducted in a descriptive-comparative manner, evaluating the arts of Naqqali & Ta’zieh in terms of performing elements. The two aforementioned arts have similarities such as the dual division of voices, i.e. 1. The various voices of Naqqal (reciter/storyteller) through the drama and 2. division of the actors of Ta'zieh into protagonists & antagonists, generating a unified thematic current regarding the clash of Right & Wrong and Good & Evil, and also scripting the scenes in manuscripts & scrolls. On the other hand, the number of actors, their appearance, wearing special outfits, and Incidental music are considered to be the differences of the two arts. Findings of the study also indicates that Ta’zieh is derived from Naqqali.Ta’zieh Drama, however, has grown in popularity through the flow of religion in its essence, and its final outcome has been improving steadily, and has got a more magnificent display regarding the performing elements compared to Naqqali.نقالی شاهنامه و تعزیهخوانی از هنرهای بومی ایران هستند که از دیرباز تاکنون طرفداران بسیاری داشتهاند. این دو هنر، عناصر اصلی نمایش را یکجا به روی صحنه میبرند و گزارشی هنرمندانه و موسیقایی از جدالهای تاریخی - مذهبی و پهلوانی ارائه میکنند. جستار حاضر با شیوه توصیفی- مقایسهای، دو هنر نقالی و تعزیهخوانی را از دید عناصر اجرایی مورد سنجش قرار میدهد. دو هنر مذکور دارای شباهتهایی همچون: تقسیم دوگانة آواها یعنی: 1. «آواهای مختلف نقال در نمایش» و 2. «تقسیم بازیگران تعزیه به دو دستة مخالفخوانو موافقخوان»، «ایجاد جریان موضوعی واحد در زمینة ستیز حق و باطل و خیر و شر» و «همچنین نگاشتن نمایش صحنه در نسخه و طومار» است. از سوی دیگر، تعداد بازیگر، چهرة ظاهری بازیگران، داشتن لباس مخصوص و موسیقی میانمتن از وجوه افتراق بین دو هنر نقالی و تعزیه است. یافتههای پژوهش این انگاره را نیز سامان میدهد که تعزیه، گونهای منشعب از هنر نقالی است. اما نمایش تعزیه به واسطه جریان یافتن آیین و مذهب در جوهرة آن، در میان مردم بیشتر جلوه یافته و صورت ساخته پرداختة آن، روند رو به رشدی را طی کردهاست و نسبت به نقالی، نمود شکوهمندتری را در عناصر اجرایی داشتهاست.https://jls.qom.ac.ir/article_1319_255602023cd6d08f16de0e8d029fc3fe.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915Study and Analysis of the Religious Issues and Concepts of the Poetry Books for Children and Adolescents among 2011-2014بررسی و تحلیل موضوعات و مفاهیم دینی کتابهای شعر کودکان و نوجوانان در بین سالهای 1390 الی 1393231258132410.22091/jls.2019.3707.1161FAمهدیمحمدیعضوهیات علمی دانشگاه قم0000-0002-6880-7455ایمانمطهرینیاگروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20181024In recent years, religious subjects have received much attention in the field of children and adolescent's literature, and poets and writers also have shown great interest in writing story and composing poetry about the religious themes. Children and adolescent's literature especially in the form of poetry, which for its song, rhyme and short duration is more impressive than the story, can be considered as an attractive and low-cost media for every society’s culture. The content and the concept of the poetry used for children are so important since it can play a significant role in the children education and upbringing, so each adult person as a father, mother, teacher, and etc. should pay attention to the content and everything else which can poems convey to the children and adolescents. So for the importance of this issue, this study aims to study children and adolescent's’ poetry books among 2011-2014 to find out to what extent poets use variety of religious issues and concepts and also to investigate the quality of the poetry concepts. The results of the present study show that in some religious concepts, a few poems have been written by the poets and also some of the content of the poems has not been able to provide religious concepts well. Therefor the results of this study can pave the way for the poets to write poetry in these cases.در ادبیات کودک و نوجوان بهویژه در سالهای اخیر، موضوعات مذهبی حضور پررنگ و چشمگیری داشته و شاعران و نویسندگان، اقبال زیادی به نگارش داستان و سرودن شعر با مضامین دینی نشان دادهاند. ادبیات کودک و نوجوان مخصوصاً به زبان شعر که جنبه تأثیرگذاریاش به دلیل آهنگ و قافیه آن و نیز کوتاه بودنش نسبت به داستان، متجلّیتر است، رسانهای جذّاب و کم هزینه برای فرهنگ هر جامعه میباشد. در این راستا، محتوا و مفهوم اشعاری که برای کودکان بهکار برده میشوند، بسیار مهم هستند. توجه به محتوا و آنچه اشعار به کودکان و نوجوانان انتقال میدهند، برای هر شخص بزرگسال در مقام پدر، مادر، آموزگار، مربی و... امری مهم و با اهمیّت تلقی میشود و میتواند در تعلیم و تربیت کودکان نقش بسزایی داشته باشد. به همین منظور، کتابهای شعر کودکان و نوجوانان بین سالهای 1390 الی 1393 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاست. هدف آن است که میزان استفاده شاعران از انواع موضوعات و مفاهیم دینی مشخّص و همچنین کیفیّت محتوای اشعار نیز بررسی شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که در برخی از موضوعات دینی، اشعار کمی توسط شاعران سروده شدهاست و همچنین برخی از محتوای اشعار به خوبی نتوانستهاند مفاهیم دینی را ارائه نمایند. لذا، یافتههای این پژوهش میتواند راهگشای شاعران، در سرودن شعر در این حوزه باشد.https://jls.qom.ac.ir/article_1324_697d28e28afa60e5e0bf23530418b6a9.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915Nezami's artistic Imagery of the Components of the Khosrow and Shirin versified Poemتصویرپردازیهای هنرمندانه نظامی از مؤلّفههای منظومه خسرو و شیرین259281131710.22091/jls.2019.3382.1147FAحمزهمحمدی ده چشمهمدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور شهرکرداسماعیلصادقیعضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکردفریبامعینیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکردJournal Article20180711Nezzami's poetry language that is one of prominent Azarbaijani style, is quite objective and ironic and the artistic use of imagination is very evident. Although the story of Khosrow and Shirin in the sixth century is a well-known and familiar story to general and special, Nezami's art is apparent in the manner of expression, including description and image of beauties and scenes of nature. Among nezami's work About Khosrow and Shirin should say Addressing a lyric issue, such aristocratic and royal love, also Nezami's interest and his unique patience in the describing personalities such as Khosrow and Shirin and events surrounding them are the reasons that caused Khosrow and Shirin have special place in Persian literature and even in the Nezami's works has a rhetorical and literary position. The aim of this research is studying the image of lovers as well as appearance of nature and expressing Nezami's performance in imagery and fantasy of Persian lyric poem - Khosrow and Shirin -.The features of Nezami's images in Khosrow and Shirin include diversity and avoiding repetition, use of aristocratic elements, precision and elegance in image making, widespread use of colors, creativity, and initiatives.زبان شعر نظامی که از برجستهترین شاعران سبک آذربایجانی است، کاملاً تصویری و کنایی است و در شعر او استفاده هنرمندانه از انواع صورخیال بسیار دیده میشود. اگرچه ماجرای خسرو و شیرین در قرن ششم داستانی مشهور و آشنا برای عام و خاص بودهاست، هنرنمایی نظامی در شیوه بیان از جمله در توصیف و تصویر زیبارویان و صحنههای طبیعت، آشکارا دیده میشود. در بین آثار نظامی درباره خسرو و شیرین بایدگفت پرداختن به موضوعی غنایی، آن هم عشقِ اشرافی، همچنین علاقه نظامی و حوصله کم نظیر او در توصیف شخصیّتی همچون خسرو و شیرین و حوادث پیرامون آنها، از دلایلی است که موجب شده خسرو و شیرین در ادبیّات فارسی و حتّی در میان آثار خود نظامی از لحاظ بلاغی و ادبی جایگاهی خاص داشتهباشد. هدف از پژوهش حاضر آن است که تصاویر عاشق و معشوق و نیز جلوههایی از تصاویر طبیعت را در هنرمندانهترین منظومه غنایی ادب فارسی ـ خسرو و شیرین ـ بررسی و هنرنمایی های نظامی را در تصویرآفرینی و خیالپردازی بیان نماید. از ویژگیهای تصاویر نظامی در خسرو و شیرین میتوان به تنوّع طلبی و پرهیز از تکرار، بهرهگیری از عناصر اشرافی، دقّت و ظرافت در تصویرآفرینی، استفاده گسترده از رنگها و خلاقیّت و ابتکار اشارهکرد.https://jls.qom.ac.ir/article_1317_9ba271b929ffa14f21e9025934b34d8d.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915The mystical ironic manifestation in the first book of Mathnavi Manaviجلوۀ عارفانۀ آیرونی نمایشی در دفتر اوّل مثنوی معنوی283314132110.22091/jls.2019.3599.1158FAجلیلمشیّدیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراکاحمدحیدری گوجانیدانشجوی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک0000000182421842Journal Article20180913Irony is one of the factors of the inadequacy and complexity of the text which in the Persian language is equivalent to satire and punishment, create balance and cohesion for the purpose of discipline and remembrance and it is necessary for any work of art. Muwlawi in mathnawi which is a didactic-mystical work in the form of wise stories, intend to educate and inform therefore irony has a widespread reflection on this allegoric work and it is possible to compare Muwlawi with Shakespeare in western literature. in this research, we study dramatic instance of irony in relation to ironic making elements including innocence unknowingly trust, laughter, contradiction of appearance with reality and demonstrative distance element to mystical issues such as endeavor, trust, patience, contentment and poverty. The ironic elements in Mathnawi include foolishness, ignorance of the truth and something seemingly truth instead of truth, fanaticism, duplicity, secularism, innocence, boastful and exorbitant based on claim, greed, flaw, and personal weakness on the soul and morality that cause human affliction. Muwlawi's narrative-allegoric expression in mathnawi making plat for dramatic irony with mild humor which has sign of naivety and insidious and puts the story on the border of humor and seriousness. The motif of ironic stories, apparently includes humor humiliating and vulnerability of story character, but in the spirit of the word, its mystical outcomes are understandable. Non-humorous works such as Rumi's spiritual Mathnavi and Ferdowsi's Shahnameh have dramatic irony because of the unexpected nature of story events. Considering the content of the text and its accurate studying is the best way to detect irony. آیرونی یکی از عوامل نارسایی و پیچیدگی متن است که در زبان فارسی معادل طنز و طعن میباشد که با هدف تأدیب و تنبیه، در متن توازن و انسجام ایجاد کرده و لازمه هر اثر هنری است. مولوی در مثنوی معنوی که اثری تعلیمیـعرفانی است در قالب حکایتهای حکمتآمیز قصد تعلیم و آگاهی بخشی دارد؛ لذا آیرونی بازتاب گستردهای در این اثر تمثیلی دارد و از این نظر میتوان مولوی را با شکسپیر در ادبیّات مغرب زمین مقایسه کرد. در این پژوهش مصداقهای آیرونی نمایشی را در پیوند با عناصر آیرونیساز، از جمله عنصر معصومیّت یا اعتماد بیخبرانه، خندهآوری، تضاد ظاهر با واقعیّت و عنصر فاصلۀ نمایشی به مسائل عرفانی مانند: جهد، توکل، صبر، قناعت و فقر بررسی شدهاست. عناصر آیرونیساز در مثنوی مسائلی مانند: نادانی، ناآگاهی از سِرّ و حقیقت امور، حقیقتنمایی بهجای حقیقت، کجاندیشی، ریا، دنیاپرستی، معصومیّت، لاف و گزاف مبتنی بر ادعا، حرص، نقص و ضعف نفس و اخلاق، بخل و... باعث گرفتاری آدمی است. بیان رواییـتمثیلی مولوی در مثنوی، زمینهساز آیرونی نمایشی با طنزی خفیف است که نشانههایی از سادهدلی و موذیگری دارد و داستان را در مرز جِد و هزل قرار میدهد. درونمایۀ داستانهای آیرونیک، بهظاهر حاوی مزاح، تخفیف و آسیبپذیری شخصیّت داستان است، امّا در فحوای کلام نتایج عرفانی آموزندهاش قابل فهم است. آثار غیر طنز مانند مثنوی معنوی مولوی و شاهنامۀ فردوسی بهدلیل غیرمنتظره بودن حوادث داستانی، اغلب آیرونی نمایشی دارند. توجّه به محتوای متن و بررسی دقیق آن بهترین راه تشخیص آیرونی است.https://jls.qom.ac.ir/article_1321_8f1d39f745d08576f79f000d8d27dea8.pdfدانشگاه قمپژوهش های دستوری و بلاغی2783-261991520190915Hafiz's impact upon Shafiei Kadkani's mind and languageتأثیر حافظ بر ذهن و زبان شفیعیکدکنی315345132010.22091/jls.2019.3487.1153FAیعقوبنوروزیگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ماکو، ماکو، ایرانسیف الدینآب برینگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ماکو، ماکو، ایرانJournal Article20180807Tradition is the basis of firm structure of poetry and every poet is influenced by literary tradition and poems of his predecessors. This impact is low in the poetry of some poets and in the poem of others is high. Shafiei is a poet who tradition and ancestors poems and their manifestation in his poetry are stronger than most of contemporary poets. Because of his attachment to Old Persian literature heritage he was influenced by former poets. Meanwhile Hafiz plays prominent role in Shafiei's mind and language. Shafiei is infatuated of Hafiz and his interest in Hafiz has had a profound impact on his poem. This effect is sometimes shown in inserting other's verses in own poem, hemistich, semi-hemistich and sometimes repeating poetic vocabulary. Alongside this, the major Hafiz's thought which is anti-hypocrisy and critique of hypocritical religious, Shafiei uses some of the words related to Hafiz's thoughts including: Rend, Mohtaseb, Shehneh, Asas and so on utilized it with adapting with his social-political thinking as Hafiz in form of positive and negative personalities. Some of Hafiz's verses also serve as an inspiration for composing poems and making themes in Shafiei's poem. In addition, we can see the influence of Hafiz, in the dimension of image making. Studying and adapting the poetic language, themes and poetic images of two poets reveals this influence and present study examines this effect by mentioning eamples and using a descriptive-analytic method. Studying Shafiei's poem in this regard leads us to conclude that Hafiz is one of the most influential traditional poets Shafiei kadkani's thought and language.سنّت، اساس بنای استوار شعر است و هر شاعری متأثر از سنّت ادبی و اشعار پیشینیان است. این تأثیرپذیری در شعر برخی شاعران کم و در شعر برخی، پُر رنگ است. شفیعی از شاعرانی است که سنّت و اشعار پیشینیان و جلوههای آن در شعر او پررنگتر از اغلب شاعران معاصر است. او به سبب دلبستگی به میراث کهن ادب فارسی، از شاعران پیشین متأثر شدهاست. در این میان، حافظ نقشی برجسته در ذهن و زبان شفیعیکدکنی دارد. شفیعی، شیفتة حافظ است و این علاقه سبب شده تا حافظ در شعر او تأثیر بسزایی داشتهباشد. این تأثیر، گاه در قالب تضمین ابیات، مصراعها و نیم مصراعها، وگاه در قالب تکرار واژگان شعری دیده میشود. در کنار این، تفکّر غالب شعر حافظ که ریاستیزی و انتقاد از شخصیّتهای دینی و حکومتی ریاکار است، در شعر او دیده میشود و شفیعی برخی از واژگان مرتبط با این تفکّر از جمله: رند، محتسب، شحنه، عسس و... را از حافظ گرفته و با انطباق آن با تفکّر سیاسی ـ اجتماعی خود و چون حافظ در قالب شخصیّتهایی مثبت و منفی، بکار میگیرد. برخی از ابیات و مصراعهای حافظ نیز منبعِ الهامی برای سرودن شعر و پرداخت مضمونی در شعر شفیعی میشود. علاوه بر این در بُعد تصویرسازی نیز نشان تأثیرپذیری از حافظ، دیدهمیشود. مطالعه و تطبیق زبان شعری، موضوعات و تصاویر شعری دو شاعر، این تأثیرپذیری را آشکار میسازد و مقالة حاضر با ذکر نمونهها و به شیوه تحلیلی ـ توصیفی، این تأثیر را مورد بررسی قرار دادهاست. بررسی شعر شفیعیکدکنی از این لحاظ، ما را به این نتیجه میرساند که حافظ یکی از شاعران بسیار اثرگذار سنّتی بر ذهن و زبان شفیعیکدکنی است.https://jls.qom.ac.ir/article_1320_f9e08ccd215f3e592803c189479e5c21.pdf