1. جمله‌های مرکب در مثنوی و تبیین الگوهای دستوری و روابط معنایی و منطقی‌ آن‌ها

محمد پاک نهاد

دوره 10، شماره 18 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 145-186

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2021.6350.1295

چکیده
  ترکیب، همیشه در دستور زبان با چالش‌‌هایی همراه بوده‌ است. اختلاف‌نظر در تقسیم‌بندی ساختمان واژگان و جمله‌‌ها نیاز به توضیح ندارد. هدف از این مقاله، شناخت جمله‌‌های مرکب و آشنا شدن با ساخت و اقسام جمله‌‌های مزبور است که از این رهگذر یکی از عناصر انسجام مثنوی به نام روابط معنایی منطقی هویدا می‌شود. کتاب‌های دستور زبان هنگام مطالعۀ ...  بیشتر

2. نگاهی انتقادی به شیوۀ شاعری رشیدالدین وطواط

سارا سعیدی؛ محمد احمدی

دوره 7، شماره 11 ، بهار و تابستان 1396، ، صفحه 109-127

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2018.1388.1062

چکیده
  رشیدالدین وطواط از جمله قصیده‌سرایان قرن ششم هجری است که تبحر خاصی در به‌کارگیری صناعات ادبی داشته و شعر گفتن برای او ابزاری برای به نمایش درآوردن مهارت‌های بلاغی بوده است. شعر او در میان محققان معاصر چندان مقبولیت نیافته‌ و اغلب کسانی که در حوزة آثار کلاسیک فارسی تحقیق کرده‌اند بیشتر کتاب حدائق‌السحر و دیدگاه‌های انتقادی وطواط ...  بیشتر

3. حافظ و نقد اجتماعی

محمود مهرآوران؛ مهدی قاسمی

دوره 7، شماره 11 ، بهار و تابستان 1396، ، صفحه 187-212

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2018.1188.1043

چکیده
  یکی از علت‌های د­لنشینیِ غزلیات حافظ چندصدایی بودن آنهاست. غزل­هایی که گرچه عرفانی­اند، اجتماعی نیز هستند. غزل­های اجتماعی‌ حافظ آمیخته با طنز، حدیث نفس و درد جامعه‌اند. در میان این آمیختگیِ نکات عرفانی و طنز، صدایی رسا شنیده می شود؛ صدایی که منتقدانه و زیرکانه به‌نقد جامعه برخاسته است تا در هیاهوی ادعاهای مدعیان و ستم‌های ...  بیشتر

4. نقد و تحلیل مجموعه‌‌ سروده‌‌های محمّد زُهری با تأکید بر محتوا و درون‌‌مایه

عباس حسن‌‌پور؛ علیرضا قاسمی؛ ابراهیم فلاح

دوره 6، شماره 9 ، بهار و تابستان 1395، ، صفحه 29-53

http://dx.doi.org/10.22091/jls.2016.987

چکیده
      در دورة‌‌ معاصر، نیما یوشیج با درک عمیق نسبت به اوضاع ادبی، اجتماعی و سیاسیِ جامعه‌‌ ایران، راهی نو در شعر فارسی می‌‌گشاید و پس از او شاعران بسیاری در جهت پویایی این شیوة‌‌ تازه گام برمی‌‌دارند. محمّد زُهَری، شاعر کوتاه‌‌ترین طرح فارسی یکی از این شاگردان مکتب نیمایی است. او به جهت حضور مستمر در میدان سه دهه شعر معاصر ...  بیشتر